Czy biuro rachunkowe musi mieć logo?

Logo to jeden z podstawowych elementów, z którym kojarzymy daną firmę. Jednak czy logo biura rachunkowego to element niezbędny od samego początku? Wbrew temu, co mówią różni specjaliści, ja uważam, że … nie!

Dlaczego?

  1. W logo musisz zainwestować – nie stworzysz go za darmo! Chyba, że jesteś grafikiem.
  2. W Twojej branży ważniejsze jest stworzenie wizerunku eksperta i kojarzenie go np. z Twoim nazwiskiem, a nie ze znakiem graficznym.
  3. Logo jest przydatne do oznaczania Twojej marki np. na wizytówkach, gadżetach promocyjnych, w biurze. Ale powiedzmy sobie szczerze – nie to jest najważniejsze na start. Na początku wystarczy Ci prosta grafika stworzona np. w Canvie, którą umieścisz w social mediach. O tym, jak wykonać ją w prosty sposób, przeczytasz w artykule Jak założyć fanpage biura rachunkowego?

Od samego początku warto jednak zadbać o spójność identyfikacji wizualnej, o której przeczytasz w artykule.

Identyfikacja wizualna biura rachunkowego

Jeśli pojęcie identyfikacji wizualnej jest Ci obce, jako właściciel firmy koniecznie musisz je szerzej poznać! Identyfikacja wizualna jest bowiem czymś, z czym kojarzona będzie Twoja organizacja. To narzędzie do rozpoznawania Twojej firmy na rynku!

Najczęściej wymienia się tutaj logo i kolory marki, ale charakterystyczny może być też np. język komunikacji w social mediach czy dress code w firmie.

Zastanów się: jaki wizerunek chcesz kreować? Kto będzie Twoim głównym klientem? Jako biuro rachunkowe, na pewno powinieneś zaprezentować swoją firmę jako zespół ekspertów. Jednak jeśli celujesz w osoby młode, które dopiero zaczynają przygodę z przedsiębiorczością, stosowany język komunikacji powinien być przystępny, zrozumiały dla każdego – najlepiej per “Ty”, zamiast “Pan/Pani”.

Celując w większe firmy będące już wiele lat na rynku, będziesz się zwracać bardziej oficjalnie. Nie zastosujesz krzykliwych kolorów, ani “zabawnego” logo.

Tworząc relacje bardziej przyjacielskie, śmiało możesz pokazywać na zdjęciach swój zespół np. w T-shirtach. Jeśli pracujecie na co dzień w koszulach, pokażcie to – w obu tych sytuacjach traficie w gusta zupełnie innej grupy potencjalnych klientów.

Jeżeli już wiesz do kogo kierujesz swoją ofertę, klientów przybywa, a Ty chcesz by Twoje biuro było bardziej rozpoznawalne, chcesz zainwestować w reklamę, czy gadżety.. Może przyszedł czas na logo?

Do czego wykorzystuje się logo?

Głównym celem logo jest to, aby klient mógł odróżnić Twoją firmę od firmy konkurencyjnej.

Możesz je umieszczać np.:

  • na stronie internetowej;
  • w biurze: wewnątrz w ramach promocji do np. zdjęć, na zewnątrz do oznaczenia lokalizacji biura;
  • na wizytówkach papierowych;
  • w social mediach: na grafikach, miniaturkach zdjęć profilowych;
  • na materiałach promocyjnych typu długopisy.

Dzięki temu osoba “uczy się” Twojej marki. Widząc jakiś wpis – wie, że jest on Twój. Ma ze sobą długopis, który nie dość, że nawiązuje z Tobą relację, może służyć jako świetne źródło reklamowe, jeżeli klient będzie go gdzieś ze sobą zabierał.

Logo w Canvie

Canva jest stroną / aplikacją, która jest najczęściej używana do wykonywania grafik przez osoby początkujące. W szablonach możemy tam znaleźć kategorię “Logo”. I to spory często powielany błąd! Bowiem stosowanie logo wykonanego na szablonach z Canvy jest nie do końca zgodne z prawem… Korzystasz w tym momencie z elementów, które są objęte czyimiś prawami. Canvę możesz wykorzystać wyłącznie do budowania swojego logo od zera – wykorzystywać podstawowe kształty, takie jak koła, linie, gwiazdki oraz dostępne tam czcionki i efekty z nimi związane.

Jeżeli za jakiś czas zechcesz zarejestrować swoje logo np. jako znak towarowy, będzie to możliwe wyłącznie jeżeli logo stworzysz w pełni samodzielnie – bez elementów i szablonów dostępnych publicznie.

W czym może pomóc Ci Canva?

W Canvie na podstawie szablonu możesz stworzyć logo, które Ci się podoba, jest spójne z identyfikacją Twojej firmy. Tak stworzone logo możesz przesłać grafikowi, który już samodzielnie, bez żadnych szablonów, narysuje je w odpowiednim do tego programie, w takim formacie, aby logo mogło być dowolnie powiększane, pomniejszane, wklejane na przeróżne akcesoria, strony i w różne miejsca. Mówiąc krótko: będzie uniwersalne.

Nie masz pomysłu na logo?

Skontaktuj się z nami. Razem opracujemy logo, które będzie idealnie pasowało do Twojego biura i Ciebie.



Kontakt

Tworzenie logo biura rachunkowego

Na co musisz zwracać uwagę projektując i tworząc logo (a właściwie całą identyfikację wizualną firmy)?

Kolorystyka – z jakim kolorem chcesz być kojarzony? Zwróć uwagę, aby nie były to kolory krzykliwe i aby ich odbiór był zgodny z zasadami marketingu. Poniżej znajdziesz charakterystykę każdego z kolorów.

Prostota, uniwersalność, jasność przekazu – jesteś księgowym? Nie wymyślaj logo, na którym będzie pędzący gepard i ani słowa o “księgowości”. Oczywiście jeśli chcesz pozycjonować się na “szybkie działanie” i nawiążesz do wspomnianego geparda jeszcze czymś związanym z księgowością: proszę bardzo! Ale nie pozostawiaj pola do domysłów zostawiając w logo samotne zwierzę 😉 

Format wektorowy – logo powinno być w formacie wektorowym, aby móc skalować je bez utraty jakości i powielać na dowolnych materiałach. Większość drukarni czy np. firm wykonujących neony (jeśli kiedykolwiek takiego zapragniesz) poprosi Cię o plik właśnie w formacie wektorowym.

Prawa autorskie – o prawach autorskich co nieco dowiedziałeś się już w akapicie na temat Canvy: pamiętaj, aby cała identyfikacja wizualna, szczególnie logo, były tworzone od zera, a nie na podstawie cudzych szablonów.

Jest jeszcze jedna ważna rzecz, o której często się zapomina: stwórz umowę z osobą wykonującą dla Ciebie logo, w której przede wszystkim zostaną przeniesione na Ciebie majątkowe prawa autorskie. W takiej umowie powinny być także zawarte informacje dotyczące zgody na modyfikację logo przez Ciebie (np. jeżeli za 5 lat zechcesz zmienić odcień w kolorze swojego logo) czy potwierdzenie, że grafik nie będzie wykonywał takiego samego projektu dla innej firmy.

Warto skonsultować tę umowę z prawnikiem, aby w przyszłości nie mieć problemów z logo, do którego Twoi klienci już się przyzwyczają.

Nie masz pomysłu na swoje logo? Zainspiruj się naszymi wzorami!  ????

Skorzystaj z cyklu MSR, czyli Małych Sprytnych Rad związanych z biznesem, marketingiem i rozwojem dla właścicieli biur rachunkowych. Zapraszamy!

Szukasz profesjonalisty, który wykona logo Twojego biura? Marzy Ci się wizytówka, czy papier firmowy z prawdziwego zdarzenia? Napisz do nas! Mamy znacznie więcej pomysłów na to, jak wyróżnić Twoje biuro na tle konkurencji!


Kontakt

Podobne wpisy