Księgowy na B2B – czy można w ten sposób zatrudniać księgowych?

Prowadząc własne biuro rachunkowe, nieraz stajesz przed poważnymi dylematami. Jednym z nich jest zatrudnienie księgowego. Decydując się na nowego pracownika, musisz postanowić, czy wasz stosunek zawodowy będzie funkcjonował na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy może kontraktu B2B. Księgowy na B2B to z całą pewnością mniejszy koszt dla firmy. Odpadają tu bowiem wszelkie obciążenia związane ze składkami ZUS. Czy przepisy prawa stanowią o tym, w jakich okolicznościach właściciel biura rachunkowego musi zagwarantować umowę o pracę? Sprawdźmy to.

Księgowy na B2B to w dzisiejszych czasach bardzo popularne zjawisko. Biura księgowe niekiedy nie posiadają żadnych pracowników w rozumieniu przepisów prawa pracy. Przy dzisiejszych obciążeniach skarbowych nie dziwi, że wielu przedsiębiorców stosuje takie praktyki, aby jak najwięcej oszczędzić na pracowniku. Z drugiej strony taki kontrakt nie jest też niekorzystny dla samego zatrudnionego. Kontrakt B2B dla księgowego oznacza większe wynagrodzenie. Nie przeraża takich pracowników nawet minimalna emerytura, bowiem dla większości jest to temat odległy i mocno niepewny. Czy zatem taki rodzaj zatrudnienia jest całkowicie zgodny z prawem? A jeżeli tak, czy opłaca się on dla obu stron umowy?

Księgowy na B2B – czy to legalne?

Zawód księgowego nie jest w aktualnym prawodawstwie zbyt rygorystycznie uregulowany. W zasadzie należy traktować go jak każdą inną formę prowadzenia działalności. Nie jest również nigdzie zapisane czy księgowy powinien zostać zatrudniony na podstawie umowy o pracę, czy może być to umowa zlecenie, czy też B2B.

Prowadząc biuro rachunkowe, to od Ciebie będzie zależało, na jakich warunkach i w jakiej formie nawiążesz współpracę z księgowym. Może być to praca na cały etat lub jego część. Równie dobrze, zamiast przepisów prawa pracy, możesz wybrać Kodeks cywilny i to na jego podstawie nawiązać stosunek z nowym pracownikiem. Jeżeli masz do czynienia z księgowym prowadzącym własną działalność gospodarczą, najlepszym rozwiązaniem będzie zapewnienie mu właśnie umowy B2B.

Umowa B2B a umowa o pracę

Kontrakt B2B mimo sporego podobieństwa ma dużo elementów, które odróżniają go od umowy o pracę. Przede wszystkim umowa B2B zawierana jest między dwoma podmiotami gospodarczymi. Prowadząc działalność w formie biura rachunkowego, zlecasz księgowemu prowadzącemu własną działalność gospodarczą określony zakres zadań, który ten wykonuje jako twój podwładny.

Rozliczenie pracy w tym wypadku następuje na podstawie faktur. Wykonawca umowy wystawia Ci fakturę za wykonaną konkretną pracę lub przepracowane godziny. Rachunek wystawiany jest zazwyczaj na koniec miesiąca. Jednakże terminy w jakich będziesz rozliczał się z pracownikiem mogą być dowolnie umawiane (np., co tydzień, dwa tygodnie, miesiąc czy kwartał).

Nawiązując stosunek „pracy” z nowym księgowym, musisz jednak pamiętać, że kontrakt B2B nie może nosić wszystkich cech umowy o pracę. W innym wypadku B2B mogłoby zostać podważone przez właściwe organy lub samego pracownika. Ty wówczas musiałbyś ponieść wszystkie zaległe obciążenia wynikające z Kodeksu pracy.

Umowa o pracę charakteryzuje się:

  • starannym działaniem – pracownik zobowiązuje się do starannego wykonywania swoich obowiązków, nie zaś do osiągnięcia określonego rezultatu;
  • osobistym świadczeniem pracy przez zatrudnionego;
  • odpłatnością – pracownik za świadczoną pracę otrzymuje wynagrodzenie. Prawo pracy gwarantuje pracownikowi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę;
  • podporządkowaniem służbowym – pracownik zobowiązuje się do pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy;
  • ciągłością – powstały na podstawie umowy o pracę stosunek prawny ma charakter ciągły. Pracownika zobowiązuje się do wykonania powtarzalnych czynności, nie zaś jednorazowego zadania;
  • wykonywaniem pracy w określonym miejscu i czasie – pracownik nie ma możliwości dowolnego kształtowania swojego czasu oraz miejsca wykonywania obowiązków zawodowych.

Jeżeli Twoja umowa z księgowym będzie posiadała wszystkie te cechy, powinieneś zawrzeć zamiast B2B, umowę o pracę. Kontrakt z nowym księgowym powinien mieć takie elementy, które nie zostały wyżej wskazane. Na przykład dowolność w miejscu i czasie wykonywania pracy, lub też nastawienie umowy na cel, nie na staranne działanie.

Księgowy na B2B – czy w praktyce ciężej zatrudnić?

O to nie musisz się martwić. Mimo iż kontrakt business to business (B2B) może brzmieć nieco obco i skomplikowanie, to w praktyce wcale tak nie jest. Wystarczy, że księgowy prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą lub zobowiąże się ją założyć i zarejestrować w CEIDG. Ty z kolei musisz przedłożyć mu do podpisania umowę o współpracę. Na koniec pozostaje Ci regularne rozliczanie się z nim na podstawie otrzymywanych faktur.

Dla Ciebie są to same korzyści. Jak jest jednak dla pracownika? Tutaj kwestia jest sporna. Przede wszystkim B2B pozwala mu zarabiać więcej. Ty wydajesz na niego te same pieniądze co przy umowie o pracę (oszczędzając tzw. koszty pracodawcy). On zyskuje na tym o wiele większe wynagrodzenie netto, gdyż mniej jest odprowadzane do ZUS. Co więcej, pracownik na JDG może wliczać w koszty wiele swoich wydatków, a to dodatkowo obniży jego podatek dochodowy.

Co jednak z ubezpieczeniem społecznym? Tutaj pracownik traci. Płacąc mniejszy ZUS, siłą rzeczy szykuje dla siebie o wiele niższą emeryturę. Również w przypadku L4 jego zasiłek chorobowy będzie minimalny, lub w ogóle go nie będzie (składki chorobowe są nieobowiązkowe). To sprawia, że nie każdy pracownik (szczególnie kobiety) będzie skory na zatrudnienie w formie B2B.

Księgowy B2B – jakie są z tego realne oszczędności?

Zarówno dla Ciebie, jak i nowozatrudnionego księgowego, korzyści płynące z umowy B2B są bardzo duże.

Przede wszystkim umawiając się z pracownikiem na określone wynagrodzenie, możesz ominąć składki ZUS oraz wpłaty do PPK finansowane przez pracodawcę. Nie trzeba przecież nikogo uświadamiać, że przy umowie o pracę wynagrodzenie brutto pracownika, to nie wszystkie koszty, jakie musi pokryć pracodawca.

Dodatkowo przy B2B odchodzi obowiązek zapewnienia płatnego urlopu. W zasadzie to jak omówisz tę kwestię z pracownikiem, to już tylko Wasza sprawa. Przepisy tego nie regulują. Dodatkowo nie masz żadnych obowiązków socjalnych wobec pracownika. Żadnych trzynastek, nagród, premii, pożyczek pracowniczych i innych tego typu. Nie ponosisz także kosztów zwolnienia chorobowego pracownika, niezależnie od tego jak długo ten na nim przebywa.

Dla pracownika natomiast największą korzyścią jest otrzymywanie wynagrodzenia brutto do rąk. W jego gestii pozostaje już zapłata podatku dochodowego oraz składek ZUS. Warto jednak wskazać, że na starcie działalności gospodarczej przedsiębiorca nie musi płacić składek społecznych (tylko zdrowotne). Następnie może skorzystać z preferencyjnej podstawy składek, a później z „małego ZUSu plus”. Jeżeli wykorzysta on wszystkie przewidziane ulgi, to dopiero po 5,5 roku zacznie płacić standardowy, pełny ZUS.

Księgowy B2B – jak wygląda to w liczbach

Na koniec sprawdźmy, jak zatrudnienie na umowie B2B wygląda w praktyce. Przyjmując wynagrodzenie na poziomie 5 000 zł brutto, sprawdźmy ile oszczędzisz.

Przy umowie o pracę:

Twój miesięczny koszt całkowity zatrudnienia księgowego wynosi 6 002 zł.
Z kolei wynagrodzenie netto pracownika to jedynie 3 660 zł.

Przy B2B:

Twój miesięczny całkowity koszt to 5 000 zł.
Księgowy z kolei w pierwszych latach jest w stanie zarobić około 4500 zł.

Jak widać, różnica jest kolosalna. Ty miesięcznie oszczędzasz 1 000 zł, a Twój pracownik prawie 900 zł. Oczywiście im większe wynagrodzenie księgowego, tym oszczędności będą wyższe.

Podobne wpisy