Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń AML

Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń AML, czyli przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, jest obowiązkowa dla instytucji obowiązanych, w tym biur rachunkowych.

Na czym polega ta procedura? Umożliwia ona pracownikom oraz osobom wykonującym czynności na rzecz biura bezpieczne i anonimowe przekazywanie informacji o nieprawidłowościach. Kluczowe znaczenie ma pełna poufność zgłoszeń oraz ochrona zgłaszającego przed działaniami odwetowymi.

Co musisz zrobić jako właściciel biura rachunkowego? Opracować, wdrożyć i skutecznie zakomunikować procedurę zgłaszania naruszeń. Dokument ten powinien jasno określać kanały zgłoszeń, zasady przetwarzania informacji oraz mechanizmy ochrony sygnalistów.

Obowiązek posiadania procedury wynika bezpośrednio z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Artykuł 53. ustawy AML nakłada na biura obowiązek opracowania i wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń AML przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz biura rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Co to znaczy w praktyce?

Dokładnie tyle, że jeżeli Twój pracownik, albo ktoś inny zauważy, że w Twoim biurze nie są wykonywane prawidłowo obowiązki związane z AML, może uprzejmie donieść, że taka sytuacja ma miejsce. A Ty musisz mu to umożliwić i wskazać w formie tej właśnie procedury w jaki sposób powinien on dokonać zgłoszenia.

Czy procedura anonimowego zgłaszania naruszeń AML jest obowiązkowa jeżeli nie zatrudniam żadnego pracownika?

Tak. Ustawa AML mówi wprost, że procedura ta dotyczy nie tylko pracowników, ale też „innych osób wykonujących czynności na rzecz instytucji obowiązanej”, czyli w tym przypadku na rzecz Twojego biura.

Ok. to mamy wyjaśnione – procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń AML musi mieć każde biuro rachunkowe. Twoje też.

Chcesz zautomatyzować AML w swoim biurze?

Skorzystaj z naszej aplikacji!

  • Tylko dla biur rachunkowych
  • Gotowe formularze i procedura AML
  • Automatyczne pobieranie danych
  • Automatyczne przypomnienia
  • Obliczanie poziomu ryzyka biura i klientów
  • Wysyłka oświadczeń do klientów

Czy procedura anonimowego zgłaszania naruszeń AML może być częścią procedury AML?

Tak. Pamiętaj tylko, żeby ująć w niej wszystkie niezbędne elementy, o których więcej przeczytasz w artykule poświęconym procedurze AML.

Co powinna zawierać procedura anonimowego zgłaszania naruszeń AML?

Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń AML powinna zawierać wszystkie elementy wymienione w Artykule 53 ustawy AML, czyli:

  1. osobę odpowiedzialną za odbieranie zgłoszeń;
  2. sposób odbierania zgłoszeń;
  3. sposób ochrony pracownika lub innej osoby wykonującej czynności na rzecz instytucji obowiązanej dokonujących zgłoszenia, zapewniający co najmniej ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym lub wpływającymi na pogorszenie ich sytuacji prawnej lub faktycznej, lub polegającymi na kierowaniu gróźb;
  4. sposób ochrony danych osobowych pracownika lub innej osoby wykonującej czynności na rzecz instytucji obowiązanej dokonujących zgłoszenia oraz osoby, której zarzuca się dokonanie naruszenia, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych;
  5. zasady zachowania poufności w przypadku ujawnienia tożsamości osób, o których mowa w pkt 4, lub gdy ich tożsamość jest możliwa do ustalenia;
  6. rodzaj i charakter działań następczych podejmowanych po odebraniu zgłoszenia;
  7. termin usunięcia przez instytucje obowiązane danych osobowych zawartych w zgłoszeniach.

Ten i inne najważniejsze artykuły z punktu widzenia biura rachunkowego wprost z ustawy AML znajdziesz w PDFie 👉
Pobierz od razu i oszczędzaj czas na czytaniu ustawy!

Czy procedura powinna mieć formę papierową czy elektroniczną?

Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń AML może mieć formę papierową, albo elektroniczną. Ważne jest jej prawidłowe wdrożenie – podobnie jak w przypadku procedury AML – na przykład poprzez uchwałę zarządu.

Nie masz jeszcze procedury anonimowego zgłaszania naruszeń AML?

Wzór procedury możesz kupić w naszym sklepie.

Komu zgłaszane są naruszenia AML?

W procedurze anonimowego zgłaszania naruszeń AML powinieneś wskazać osobę odpowiedzialną za przyjmowanie tych zgłoszeń. Może to być np. wybrany pracownik, czy członek zarządu.

Jeżeli natomiast w biurze zatrudniony jest jeden pracownik i nie ma możliwości zachowania anonimowości, może on dokonać zgłoszenia bezpośrednio do Generalnego inspektora Informacji Finansowej zgodnie z art. 80 ustawy AML. Podobnie, jeżeli pracownik, czy inna osoba współpracująca z biurem ma obawy, że zgłoszenie może się wiązać z przykrymi dla niej konsekwencjami, może wybrać ten sam sposób. Zgłoszenie takie może być wysłane na adres e-mail: sygnaliści.GIIF@mf.gov.pl

I o tym też warto wspomnieć w procedurze.

W jaki sposób dokonywane są zgłoszenia naruszeń AML?

Pamiętaj, że musisz zapewnić anonimowość osób zgłaszających. To oznacza, że poinformowanie osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń w formie ustnej, czy mailowej (ze służbowego adresu mail) jest raczej niedobrym pomysłem.

Postaw w biurze skrzynkę, do której każdy będzie miał dostęp i będzie mógł wsadzić do niej zawiadomienie. Ale uwaga – nie stawiaj jej w miejscu, gdzie co chwilę ktoś przechodzi, albo bezpośrednio pod kamerą.

Możesz też utworzyć specjalnie do tego przeznaczony adres mailowy, np. sygnalista@twojebiuro.pl i dać do niego dostęp każdemu pracownikowi. Korzystając z tego adresu będą oni mogli wysłać zawiadomienie na adres mail osoby odpowiedzialnej.

Innym sposobem jest utworzenie formularza na stronie internetowej Twojego biura. Może on działać tak, jak działają formularze kontaktowe na stronach www. Tylko w tym przypadku będziesz pewnie musiał skorzystać z pomocy informatyka, czy programisty. Ale jak najbardziej jest to dobre rozwiązanie.

W jaki sposób zapewnisz ochronę danych osobowych zgłaszającego?

Metody, które opisałam wyżej powinny zapewnić anonimowość osoby dokonującej zgłoszenia. Zawsze jednak dochodzi tzw. ‘czynnik ludzki’ i pomimo najlepszych chęci i dobrych procedur, coś może pójść nie do końca zgodnie z planem.

Chcesz zautomatyzować AML w swoim biurze?

Skorzystaj z naszej aplikacji!

  • Tylko dla biur rachunkowych
  • Gotowe formularze i procedura AML
  • Automatyczne pobieranie danych
  • Automatyczne przypomnienia
  • Obliczanie poziomu ryzyka biura i klientów
  • Wysyłka oświadczeń do klientów

Co w przypadku, gdy nie udało się zapewnić anonimowości zgłaszającego?

W przypadku gdy sposób zgłoszenia lub jego forma nie pozwoliła na zachowanie pełnej anonimowości osoby dokonującej zgłoszenia, osoba upoważniona podejmuje odpowiednie środki w zakresie zachowania w poufności tożsamości dokonującego zgłoszenia oraz osoby której zarzuca się dokonanie naruszenia, w tym jego danych osobowych.

Mówiąc oględnie – nie wybieraj na osobę odpowiedzialną za odbierania zgłoszeń największego plotkarza w biurze 😉 Wybierz raczej osobę, którą znasz (a nie nowego pracownika), której ufasz i wiesz, że podejmie działania zabezpieczające dane osobowe zgłaszającego. Jakie? Chociażby nie podawanie tych danych do wiadomości ogółu w biurze, wymazanie tych danych ze zgłoszenia, jeżeli zostało ono dokonane w sposób, z którego łatwo domyślić się autora zgłoszenia.

Sposób ochrony pracownika

Mleko się wylało, tajemnicą poliszynela jest kto doniósł uprzejmie o nieprawidłowościach w zakresie AML w Twoim biurze.

I co dalej?

To Ty, jako właściciel biura, masz obowiązek zapewnienia pracownikom oraz innym osobom ochronę przed podejmowaniem wobec nich działań o charakterze represyjnym lub wpływających na pogorszenie ich sytuacji prawnej lub faktycznej, lub polegających na kierowaniu gróźb.

Powiem więcej – Ty też nie masz prawa działać na szkodę takiej osoby. W jaki sposób?

W szczególności dotyczy to np. rozwiązania umowy o pracę, niekorzystnej zmiany warunków pracy i płacy, pominięcia przy awansowaniu, przyznania premii i kierowania na szkolenia.

Jak wyglądają działania następcze po odebraniu zgłoszenia?

Po otrzymaniu zgłoszenia osoba odpowiedzialna ocenia jego zasadność.

W przypadku, gdy zgłoszenie okaże się zasadne podejmowane są czynności zmierzające do usunięcia naruszeń i zapobieganiu im w przyszłości.

Jakie mogą być dalsze działania? W szczególności:

  • wydanie poleceń właściwym osobom w biurze,
  • podjęcie środków dyscyplinarnych wobec osoby, której zgłoszenie dotyczy,
  • złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa do właściwych organów ścigania,
  • zwołanie posiedzenia zarządu,
  • inne działania zgodne z przepisami prawa.

A więcej informacji na temat Twoich obowiązków związanych z procedurą przeciwdziałania praniu pieniędzy, a także o tym, jak cały ten proces usprawnić znajdziesz oczywiście na naszym blogu.

Chcesz zautomatyzować AML w swoim biurze?

Skorzystaj z naszej aplikacji!

  • Tylko dla biur rachunkowych
  • Gotowe formularze i procedura AML
  • Automatyczne pobieranie danych
  • Automatyczne przypomnienia
  • Obliczanie poziomu ryzyka biura i klientów
  • Wysyłka oświadczeń do klientów

Podobne wpisy