AML pytania i odpowiedzi

AML dla biur rachunkowych – FAQ

Czy biuro rachunkowe ma obowiązek zgłaszania transakcji ponadprogowych, czyli magiczne 15.000 euro?

NIE

Z założenia biuro rachunkowe nie przeprowadza transakcji, wobec czego nie realizuje procedury wstrzymania transakcji, blokady rachunku, czy zgłaszania transakcji ponadprogowych, o których jest mowa w artykule 72 ustawy  z dnia 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML).

Biuro zobowiązane jest do zarejestrowania transakcji, której okoliczności wskazują, że może ona mieć związek z praniem brudnych pieniędzy lub finansowaniem terroryzmy, bez względu na jej wielkość i charakter.

Więcej przeczytasz na stronie GIIF w komunikacie nr 11.

Czy biuro ma obowiązek rejestracji w systemie informatycznym GIIF?

NIE

Biuro rejestruje się w systemie informatycznym GIIF dopiero w momencie, gdy będziemy raportować podejrzaną transakcję. Może nigdy nie będziesz musiał się tu nie zarejestrować.

Zawiadomienie można złożyć elektronicznie lub papierowo.

System informatyczny GIIF znajdziesz na stronie GIIF.

Czy biuro, które nie zatrudnia pracowników jest zobowiązane do sporządzenia procedury anonimowego zgłaszania naruszeń AML?

TAK

Każdy ma prawo dokonać takiego zgłoszenia. Nie tylko pracownicy, ale też np. osoby, z którymi współpracujesz. A Ty musisz im to umożliwić.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń AML”. Wystarczy, że klikniesz.  

Czy biuro musi wysyłać pracowników na zewnętrzne szkolenia z zakresu AML i posiadać certyfikaty potwierdzające odbycie szkoleń?

NIE

Certyfikaty nie są wymagane, tak samo, jak nie musisz odbywać zewnętrznego szkolenia. Wystarczy, że sam przeszkolisz pracowników, którzy podpiszą stosowne oświadczenie wzięcia udziału w szkoleniu. Koniecznie zapoznaj ich równocześnie z Twoją wewnętrzną procedurą AML.

Szukasz wzoru Oświadczenia? Dostaniesz go u nas. Napisz do nas!

A czy właściciel biura musi wziąć udział w zewnętrznym szkoleniu?

NIE

Jest to oczywiście dobre w celach dowodowych, ale nigdzie w ustawie AML nie jest napisane, że takie szkolenie musi mieć miejsce. Musisz po prostu na bieżąco aktualizować swoją wiedzą w tym zakresie.

Czy biuro może skserować dowód osobisty klienta?

TAK

AML pozwala na wykonywanie kopii dokumentów tożsamości, co wynika z artykułu 34. Ust 4 AML:

„Instytucje obowiązane na potrzeby stosowania środków bezpieczeństwa finansowego mogą przetwarzać informacje zawarte w dokumentach tożsamości klienta i osobowy upoważnionej do działania w jego imieniu oraz sporządzić ich kopie.”

Przepisy ustawy dopuszczają kserowanie dowodu, jednak nie musisz tego robić, jeżeli klient powie, że tylko okaże dowód, ale nie pozwoli skserować. W swoim formularzu identyfikacji klienta dokonaj odpowiedniej adnotacji – że zweryfikowałeś informacje od klienta z jego dowodem.

Czy mogę zautomatyzować proces AML w moim biurze?

Możesz, a nawet powinieneś!

Chyba masz lepsze rzeczy do roboty, niż ręczne wypełnianie formularzy, klikanie po rejestrach w poszukiwaniu beneficjentów rzeczywistych, notowanie w kalendarzu kiedy musisz ponownie dokonać oceny ryzyka swojego klienta, czy biura…

Jeżeli nie narzekasz na nadmiar czasu, a wręcz przeciwnie – zawsze go zbyt mało – skorzystaj z naszego rozwiązania do automatyzacji AML w Twoim biurze.

Które artykuły z ustawy AML są najważniejsze dla biura rachunkowego?

Najważniejsze artykuły z punktu widzenia biura rachunkowego wprost z ustawy AML znajdziesz w naszym PDFie.

Znasz już ustawę o AML?
Nie wiesz, na czym się skupić?

Chcesz zautomatyzować AML?

Nie trać więcej czasu i …. papieru! 🙂 

Już dziś zapisz się na newsletter 👉

Przy okazji skorzystasz z cyklu MSR, czyli Małych Sprytnych Rad związanych z biznesem, marketingiem i rozwojem dla właścicieli biur rachunkowych. Zapraszamy!

Podobne wpisy